söndag 20 januari 2013

Bloggers koppling till Google+

I syfte att kika lite närmare på Googles bloggplattform Blogger så trillade jag över några nya funktioner.


  1. Först så upptäckte jag att man nu kan koppla ihop sitt Blogger-konto med sitt Google+ konto. Fördelarna är att jag nu kan omnämna mig själv eller någon annan direkt i mitt inlägg när jag talar om någon. Då testar jag väl och pinga mig själv.. +Werner Töniste.



    För att koppla ihop dina konton följ den här länken.

    Eller under  > Inställningar.





  2. Du kan nu också lägga till en Google+ "följ mig på Google+" knapp på din Blogger. Efter att du kopplat ihop din Blogger med Google+ följer du anvisningarna.

    Gå in under Inställningar och välj Layout
    Sedan väljer du Lägg till en gadget i någon av widget ytorna.
    Du kommer sedan ha tre stycken Google+ widgets att välja mellan.
    Välj den du vill ha och klicka på den blåa plus-knappen [ + ]

    Om det är första gången du gör det kommer Blogger att meddela dig om att du kan göra det. Då ser det ut så här:




    Sen när du är klar kommer du att ha en snygg Google+ "följ mig" i en av dina widget-ytor.
  3. Det var egentligen bara två upptäckter. Men den tredje upptäckten var att när jag försöker bifoga bilder till det här inlägget, så lägger sig bilden högst upp i inlägget oavsett var jag lagt markeraren och jag behöver gå in och flytta bilden i html-fliken. Jag ogillar det. Men man vänjer sig.
Det var allt om Blogger för den här gången. Om du är intresserad av att läsa mer om hur Google utvecklar sin produkt Google+ får du gärna gå in och läsa lite mer om det på min webbplats http://wernertoniste.se under kategorin för Google+.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar